تقدیر را باور نکن

آزاد شو از بند خویش، زنجیر را باور نکن — اکنون زمان زندگیست، تاخیر را باور نکن
حرف از هیاهو کم بزن، از آشتی ها دم بزن — از دشمنی پرهیز کـن، شمشیر را باور نکـن
خود را ضعیف و کم ندان، تنها در این عالم ندان — تو شـــاهکـار خلــقتی، تحــــقیر را بــاور نکـــن
بر روی بوم زندگی، هر چیز می خواهی بکش — زیبا و زشتش پای توست، تقــدیر را باور نکــن
تصویر اگر زیبا نبود، نقاش خوبی نیستی — از نو دوباره رســم کن، تصویر را باور نکن
خالق تو را شاد آفرید، آزاد آزاد آفرید — پرواز کـــن تا آرزو، زنجیر را باور نکن

علاقه ی من به شعر به سال های دور بر می گردد. مدت هاست دغدغه ها و دل مشغولی های روزمره باعث شده بود خودم را از این لذت محروم کنم. اما دوباره با شنیدن این ابیات و انرژی خوبی که ساطع کرد تصمیم گرفتم بخشی از زمان خودم را هر چند کوتاه در هفته به خواندن شعرهای با معنی و مفهوم تخصیص دهم.
خب از موضوع اصلی این نوشته دور نشویم. یکی از ویژگی های جذاب مغز ما امکان فیلتر کردن ورودی هایی می باشد که به سمت آن در جریان است و اصطلاحاً به آن سیستم فعال کننده مشبک یا RAS می گویند. توانایی خارق العاده ای که در برابر هجوم وحشتناک ورودی های مغز، تنها مجوز مهم ترین ها را صادر می کند. آشنایی کامل با این سیستم و نحوه ی عملکرد آن را می توانید با یک سرچ کوچک در گوگل به دست آورید.
شاید با وجود تمام مشکلات و معضلاتی که در شبانه روز با آن دست و پنجه نرم می کنیم بتوانیم به کمک این خصوصیت مغزی به موضوعاتی بپردازیم که برای حال و آینده ی ما اهمیت دارند.کار ساده ای که می تواند نتایج بزرگی به ارمغان آورد. اگرچه انسان تمایل به پیگیری 80% مسائلی را دارد که تنها 20% حائز اهمیت است ولی می تواند با اصلاح ذهنیت خود از ورود اخبار بی ارزش به مغز جلوگیری کند و این یعنی آغاز تغییر مثبت برای داشتن زندگی بهتر.
مواردی که اشاره شد را بارها و بارها شنیده اید اما برای اینکه از وضعیت گذشته ی خود فاصله بگیرید تنها لازم است اقدام کنید؛ به همین راحتی.
در ادامه به 5 مورد از اقداماتی که کمک می کنند تا از ورودی های مخرب مغز جلو گیری شود اشاره می کنیم:

1- حذف شبکه های خبری

روزانه اخبار بسیار زیادی در حال ترند شدن در فضای مجازی هستند. خبرهایی که گاهاً صحت و اعتبار آن مورد تائید نمی باشد و صرفاً به خاطر ماهیت شبکه های اجتماعی منتشر می گردند. اولین کاری که باید انجام دهیم حذف شبکه های خبری است. اخبار درست و کذب در هر صورت می توانند موجب بهم ریختن افکار ما شوند. بنابراین باید یاد بگیریم بدون آگاهی از اخبار عمومی ایران و جهان به ارتقای سطح دانش و مهارت های مورد نیاز خود بپردازیم.

2- قرنطینه ی رابطه

“شما میانگین ۵ نفری هستید که بیشترین وقتتان را با آن‌ها می‌گذرانید ”
این جمله یکی از تاثیر گذارترین جملاتی از که جیم ران در طول عمر خود به آن اشاره کرده است. بدون تردید اگر در برقراری ارتباط با اطرافیانی که از نظر فکری با شما فرق می کنند و حضورشان نتیجه ای جز انرژی و اثر منفی برایتان ندارد تعارف داشته باشید به یکی از بزرگترین اشتباهاتتان در زندگی بر خواهید خورد. شاید این افراد از عزیزترین و نزدیکترین اعضای خانواده شما باشند اما در هر صورت ارتباط طولانی با آنها می تواند ذهنی پر از افکار مسموم و تاریک به همراه داشته باشد. بنابراین راه حل این است، اولاً افرادی را برای رابطه انتخاب کنید که عامل پیشرفت شما باشند؛ ثانیاً افرادی که ناچار به ارتباط با آنها هستید را با حفظ شأن و احترام فراوان از صحبت در مورد مسائل منفی و مخرب دور نگه دارید.

3- حرف نزن، بنویس

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد بعضی مواقع نیاز شدیدی به هم صحبتی با شنونده ای دارید تا بتوانید کمی از فشار پیش آمده بر روی خود را کاهش دهید. اما به دو دلیل اینکار توصیه نمی شود؛ اول اینکه ممکن است شنونده در مقام نصیحت کننده ظاهر شود که این خود عاملی برای تشدید فشار های شما خواهد بود. دوم اینکه حرف های شما در این حالت بار منفی و مخرب همراه دارد و ممکن است مخاطب شما را درگیر کند. با توجه به اینکه معمولاً شنونده ی رو در رو از دوستان و آشنایان صمیمی شما است می تواند بعد ها در قالب افکار مخرب تکامل یافته تر که پایه گذار آن شما بودید به خودتان بازگردد.
بنابراین بهترین راهکار نوشتن افکاری است که در شرایط بحرانی در حال آسیب روحی به شماست. بهترین دارویی که می تواند در شما احساس سبکی ایجاد کند. شما می بایست بعد از نوشتن مدت کوتاهی نوشته ها را بایگانی کنید و پس از بازخوانی آن را دور بیاندازید، تا متوجه شوید ناراحتی آن روز شما چقدر بی ارزش بوده است و همچنین بتوانید حسی درخود ایجاد کنید که به وسیله ی آن افکار آزاردهنده را به راحتی در زباله دان بیاندازید. این یعنی پایان پرونده باز افکار منفی موجود در ذهن شما.

4- به افکار منفی فرصت نده

بارها برای شما هم پیش آمده است زمانی که ذهنتان به خاطر نداشتن برنامه ی هدفمند و بیکار درگیر افکار منفی می شود چقدر تلاش می کنید زیر بار فکر کردن به آنها نروید اما کاملاً بی فایده است و اثر معکوس آن باعث پریشانی و خستگی ذهنیتان می شود. بهترین اقدام مدیریت عوامل مذکور است؛ یعنی برنامه ریزی منظم برای سپری کردن روز و انجام کارهایی که علاوه بر دور کردن ما از افکار منفی سبب ارتقای مهارت های ما نیز گردند.

5- در لحظه زندگی کن

این جمله علاوه بر اینکه شعار بسیار زیبایی از برند پپسی است می تواند راهکار بسیار موثرتری برای مقابله با افکار منفی نیز باشد. یکی از مهمترین عواملی که باعث ایجاد افکار منفی می شوند فکر کردن در مورد گذشته ای است که دیگر امکان تغییر آن وجود ندارد وهمچنین آینده ای که هنوز رخ نداده است.
شاید بارها تلاش کرده باشیم تا در خود تغییرات شگرفی ایجاد کنیم اما در میانه راه آن را رها کرده ایم و این کار سبب کاهش اعتماد به نفس ما برای تغییر کردن شده است. اما باید بدانیم انسان به هرگونه تغییری مقاومت نشان می دهد . بنابراین سه پارامتر برنامه ریزی، اراده و پشتکار در این مسیر می توانند ما را به نتایج دلخواهمان نزدیک کند.